YAZARLAR
Erkeklerin Saç Uzatması
Son zamanlarda birçok genç saçını uzatıyor ve tepesinde ya da ensesinde topluyor. Bu caiz midir?
İnsanların dış görünüşlerine de ehemmiyet veren Peygamber (s.a.v.), saçların temiz ve bakımlı olmasını da teşvik etmiştir.[1] Kendisi de saçlarını temiz tutar, özen gösterir, yağ ve kokular sürerdi.[2] Saçlarının boyu ise, bazen kulaklarının üzerine ve omuzlarına kadar uzanır, bazen örgü yapar,[3] bazen da kısa kestirir, ortadan veya yandan ayırır, sağdan başlayarak saçlarını tarardı. Efendimiz (s.a.v.), bunları yaparken başka din mensuplarına benzememeye de dikkat ederdi.[4] Örneğin, çocukların saçlarının bir kısmının tıraş edilip bir kısmının perçemler hâlinde bırakılmasını Yahudilere benzer korkusuyla uygun bulmamıştır.[5] Yine süse aşırı düşkünlüğü hoş görmemiş ve bu anlamda da saç taramayla uzun süre meşgul olmamayı tavsiye etmiştir.[6]
Saç konusunda dikkat edilecek nokta örf ve adetin yadırgamadığı ve kişiye yakışan bir saç şeklinin seçilmesidir. Önemli olan seçilen saç modelinin gayrimüslimlerin saç modeline benzememesidir.
Erkeğin saç uzatması sünnet midir?
Erkeklerin saç uzatması ne sünnettir ne de mekruhtur; mübahtır ve ibadet değeri yoktur. Ancak saç temiz ve bakımlı olmalıdır. Peygamber Efendimiz (s.a.v.) birçok saç şekli uygulamıştır. Saçını uzattığı da kısalttığı da olmuştur. Bu da gösterir ki, saç modelinde bir tane sünnet modeli yoktur.
Erkeğin kadına, kadının erkeğe benzemesi men edildiğine göre saç uzatma mevzusunu nasıl anlamalıyız?
Kadınların ve erkeklerin saç uzatması veya kısaltması çok az farkla aynıdır. Çünkü kadınlarda saç uzatmak bir ziynet sayılmış, uzatılması, parçalara ayrılması, örülmesi vs. güzel görülmüş, sadece saçların tepe üzerinde deve hörgücü gibi toplanması hoş görülmemiştir. Peygamber Efendimiz (s.a.v)’in uygulamalarına bakarak erkekler de saçlarını uzatabilirler, kısaltabilirler çeşitli şekiller verebilirler.
[1] Ebû Dâvûd, Sünen, Tereccül, 3; İmam Malik, el-Muvaṭṭaʾ, Şaʿr, 6-7; Nesâî, Sünen, Zînet, 60.
[2] Buhârî, Sahih, Libâs, 74.
[3] Tirmizî, Sünen, Libâs, 39.
[4] Buhârî, Sahih, Libâs, 70; Müslim, Sahih, Feżâʾil, 90; Ebû Dâvûd, Sünen, Tereccül, 10; Nesâî, Sünen, Zînet, 62.
[5] Buhârî, Sahih, Libâs, 72; Ebû Dâvûd, Sünen, Tereccül, 14-15.
[6] Ebû Dâvûd, Sünen, Tereccül, 1.